(写真:プレステ公式ブログ( https://blog.ja.playstation.com/ )より):
さてでは 今週は少し過去から離れて、今人気のソフトなどについて触れたいと思います。
まだ皆さんもリモートで自宅勤務という方も多いでしょう(まだ感染拡大は続いており、外は「危険」ですから、どうかご自愛ください!)。そうした事情にあり、ソフトやゲーム機自体の売上も今年は例年よりもかなり好調のようです。
何かいいソフトをお探しの方向けに、今週ご紹介したいゲームはこちら。プレイステーション4の「ゴースト・オブ・ツシマ」です。
このゲームは、鎌倉時代の対馬を舞台にした外国産のゲームであるというばかりでなく、ファミ通のレビューでも40/40の完璧スコアを獲得したことから注目を浴びています。この点はとても重要ですね。私はゲームファンならほとんどだれもがファミ通を知っているものと確信してますが、私たちゲームファンの多くにとってともに成長してきたもののひとつのようなのので、今でも子供から大人が参考にしています。
個人的には、私の毎木曜日の夜の日課は、セブンイレブンに立ち寄ってファミ通最新号が置いてあるか見るまで終わりません。過去何度か出版社が変わってはいるようですが、それでも彼らのゲーム評は実に34年もの歴史があります。
そのファミ通において、過去34年間にパーフェクト評価を得たソフトはわずか2本しかありませんでしたが、この「ゴースト・オブ・ツシマ」は初めて外国産ながら3本目のソフトとなったのです。面白いことに、これら3本のソフトはすべてオープンワールドのジャンルで、ファミ通はこのジャンルの中でも特に今回高評価を与えたこの「ゴースト・オブ・ツシマ」をこれこそ最高の「オープン・ワールド・時代劇」と評しています。
「オープンワールド」のジャンルのゲームは、わりと欧米のクリエイターが得意としている傾向が見られるジャンルです。このジャンルではプレイヤーがどこにでも行って何をするかは基本的に自由なので、2001年にプレイステーション2で「グランドセフトオート3」のリリースで一気に人気が高まり、それから約20年間で、多くのゲームクリエイターたちがこのジャンルのゲームプレイの仕組みを磨き上げ、独創的なアイデアを付け加えたりしました。
犯罪ドラマ、ギャングアクション、バイキング、ゾンビ、SF、古代ローマ、西部、マフィア、ポスト黙示録的な展開、海賊、トライアド、スーパーヒーローの一人称、ファーストパーソン型など、思いつく限りあらゆる種類の設定がオープンワールドゲームに取り入れられています。最近の人気のあるオープンワールドゲームはさらに高度に洗練されており、1つのエリア(多くの場合、大都市や島)に限定される傾向があります。例えばこれには2018年のスパイダーマン(ファミ通での評価:36/40)などのゲームが含まれます。
ではこのジャンルや構造は、「ゴースト・オブ・ツシマ」に合うのでしょうか? スーパーヒーローとしてニューヨークを振り回したり、武士としてツマシの畑や山を駆け巡るのとでは大きな違いがありますよね?
実際には、思ったよりもちがいは大きくはありません。マップは同じような全景型であり、また、他の多くのタイトルと同様に、メインクエスト、サブクエストやアイテム収集などに分けて構成されています。
これはつまり、ゲームがより馴染みやすく、複雑な戦闘システムを覚えることよりも、島を探検したりとても美しい風景を見て回ったりといったことをもっと楽しむことができることを意味します。ですから、 先程触れたスパイダーマンをプレイした人にとってみれば、このゲーム構造を身近に感じるでしょう。
本作のグラフィックスは素晴らしい仕上がりです。古典的なジダイゲキ映画、特に故黒澤氏の映画へのリスペクトも見られ、「本物」に見える世界をあえて作ろうとはせず、クラシックな映画を想起させる世界を作り上げています。
まるで映画化するためにすべてが色付け・フレーム化されたかのように見えますが、もしあなたがあまり色鮮やか過ぎるジダイゲキをお好みでない場合、ゲーム全体を白黒に変えられる「黒澤フィルター」もあります!
この「ゴースト・オブ・ツシマ」は間違いなくとても印象深く記憶に残る作品になるでしょう。名作と呼べる映画見ると、長い歳月がたった後でもその作風は大体いつでも思い出せるものだったりします。それと同じようにこの作品は、たとえストーリーを思い出せなくなったとしても、ビジュアルはずっと脳裏に焼き付いて残るはずです!
G.
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(commander.Gの原文はこちら↓)
This week I thought I’d take a break from looking back at the past and talk about something from the present for a change. With many people still working from home (please stay safe everyone!), videogame software and hardware are selling better than normal for this time of year. More people have more time stuck inside at home and are playing more games, it seems.
Looking for something to play? Well, the big game that everyone is talking about this week is Ghost of Tsushima on the Playstation 4.
This game has been garnering attention not only because it’s a western-made game set entirely on the island of Tsushima during the Kamakura-Era, but also because it received a perfect 40/40 score from Famitsu Magazine. Let me put that score into perspective. I’m sure that everyone knows Famitsu – it’s been a part of growing up for many of us and is still read by kids and adults today. Personally, my Thursday evening routine isn’t complete unless I stop by 7-11 on by way home from work to see if they have the latest copy. While the magazine has changed publishers several times, it’s been reviewing games for 34 years. But did you know that in all that time, Ghost of Tsushima is only the third western-developed game to receive a perfect score? Interestingly, all three games have been open-world genre, and I think Famitsu sums up Ghost of Tsushima’s genre best when it described it as an “Open-World Jidaigeki”.
The “open-world” genre is one in which western videogame developers tend to excel. The genre gained popularity with the release of “Grand Theft Auto 3” on the Playstation 2 in 2001 due to the freedom it gave the player to go anywhere and do anything. In the almost 2 decades since then, dozens of game developers have refined the genre’s gameplay mechanics and added their own unique spins. Practically every sort of setting imaginable has been made into an open-world game at some point – crime drama, gang action, Vikings, zombies, science fiction, ancient Rome, westerns, Mafia, post-apocalyptic, pirates, Triads, superheroes first-person, third-person – and the genre has evolved into a common and popular one with well-established gameplay and structure. Recent popular open-world games are highly polished and tend to restrict themselves to one area – often a large city or an island. These include games such as 2018’s Spider-Man (Famitsu: 36/40). In fact, the game structure of Ghosts of Tsushima will feel very, very familiar to anyone that played Spider-Man.
So, does this genre and structure fit Ghosts of Tsushima? After all, there’s a big difference between swinging around New York as a superhero, and galloping across the fields and mountains of Tsushima as a samurai, right?
Actually, the difference isn’t as big as you’d think. The map is a similar overall shape and is also broken down into main quests, sub quests and collectables just like many other games in the genre. This means that the game feels familiar, allowing the player to focus instead on learning the intricate battle system and, more importantly, just wander around the island of
Tsushima and enjoy how beautiful everything looks. The game’s visual aesthetic is absolutely stunning. Influenced by classic jidaigeki movies, especially those by the late great Kurosawa, Ghost of Tsushima doesn’t try to create a world that looks real but rather a world that is the way you remember classic movies looking in your mind. Everything looks like it was colored and framed for a movie – and if you don’t like your jidaigeki too colorful, there’s even a “Kurosawa filter” that turns the entire game black and white.
Ultimately I think that Ghost of Tsushima’s legacy will be a visual one – images from it will remain in player’s minds long after they’ve forgotten the plot – the same way one fondly remembers a good movie years after seeing it.